Drie eeuwen balletmuziek

Balletmuziek in tekenkunst. Marion Moulen heeft een serie tekenboeken gemaakt voor de beleving van de Balletcomposities ontstaan in artistiek Parijs welke nu nog stralen in de theaters wereldwijd.

Drie eeuwen Balletmuziek

Een ode aan de componisten: Baptiste Lully, Gluck, Monteverdi, Schneitzhöeffer, Adam, Saint-Saëns, Bizet, Chopin, Tchaikovsky, Rimsky Korsakov, Stravinsky, Debussy, Arensky en Honegger

Een visioen

“Op een dag kreeg ik een visioen bij de klanken van het pianospel van mijn dochter Otua. Het deksel van een grande piano – de concertvleugel – werd het film screen van een ballet. Handgetekende stille zwart-wit scènes verschenen achtereenvolgens in mijn verbeelding. Zo ontstond het idee voor het tekenboek ‘Op vleugels, drie eeuwen ballet in scènes‘. Na 8 bevlogen zomers tekenen in mijn buitenatelier, is het nu zover. In het boek begint ieder ballet met een podiumverhaal. Achttien balletten verschijnen als een ‘stille dansfilm’ in vogelvlucht.”

Het tekenboek ‘Op vleugels’ is het eerste in een serie getekende eerbewijzen aan de pioniers van de dans, haar balletpianisten en de componisten. Een  muzikale reis van de klavecimbel tot de moderne concertvleugel. Dans je mee – op goddelijke vleugels gedragen door de opera-barokmuziek; op liefdesvleugels in de Romantiek. Als exotische vogels in avant-gardemuziek èn op vleugels van licht in de neoklassieke muziek.

Het onderzoek

De componisten van Balletmuziek werden onsterfelijk dankzij de uitvinding van de grammofoonplaat. Het originele live-concert is nu te beluisteren in de huiskamer. Ik raakte bevlogen door pianosonates, de klanken van de moderne concertvleugel en reisde naar Museo della Musica te Venetië om de authentieke handbeschilderde klavecimbels te bewonderen. Deze klavecimbels dienden ook het Hofballet. In de voetsporen van de Italiaan Jean Baptiste Lully, de hofcomponist van de Franse Zonnekoning Lodewijk XIV – Le Roi Soleil  – bezocht ik Château de Versailles. In het Château vol pracht en praal, werd in zijn opdracht een balzaal gebouwd: de Spiegelzaal. Dichtbij het raam pronkt in de vijver een majestueus standbeeld van Apollon te paard als fontein; de Franse Zonnekoning vereert deze Griekse Zonnegod

De Griekse standbeelden in de kasteeltuinen van Château de Versailles komen tot leven in de hofballetten van Le Roi Soleil die ik koos te tekenen: ‘Ballet Royal de la Nuit’ | ‘Ballet des Muses’ | ‘Ballet de Psyché ou de la Puissance de l’amour’.

Zie je het al voor je Le Ballet Royal de la Nuit Le Roi Soleil – Lodewijk XIV danst zelf in de rol van Griekse zonnegod Apollon zijn ‘kosmische Zonnedans’ als eerste ruimtereiziger op goudgele hakken.

Later heropende het nieuwe Rijksmuseum te Amsterdam – zo ook een afdeling met een collectie van bijzondere muziekinstrumenten. Een inventief ‘opvouwbaar klavecimbel’ voor op reis, is prachtig! Een begeleidende audio-muziektour langs de schilderijen van het Rijksmuseum visualiseert de muziekgeschiedenis van klavecimbel en virginaal.

Vorig jaar bezocht ik het Oude Muziekfestival (2018) te Utrecht en maakte kennis met een reconstructie – de verkorte versie ‘Concert Royal de la Nuit’ – van het origineel Le Ballet Royal de la Nuit het grootste balletspektakel (1653) ooit uit de dansgeschiedenis. Met dit ballet begint mijn tekenboek ‘Op Vleugels, drie eeuwen ballet in scènes‘- wat een gelukstreffer deze nieuwe partituur nu 300 jaar later live te horen spelen! De Franse Zonnekoning danst zelf de hoofdrol als Apollon, hij is dan vijftien jaar jong. Dankzij componist Sébastien Daucé en zijn Ensemble Correspondances verschijnt het opnieuw op de planken. 

Een ode aan twee danspioniers  

In 2010 bezoek ik de tentoonstelling ‘Sonia Gaskell, pionier van de Dans’ in het Joods Historisch Museum. Ik ben diep getroffen. Het wordt me ineens duidelijk; als de Zonnekoning Lodewijk XIV in Parijs de vader van het ballet is, dan is Sonia Gaskell de moeder ervan, in Amsterdam.

In de balletperiode van de Zonnekoning is het zonnestelsel wereldnieuws. In de tijd van Sonia Gaskell zijn dit de maanreizen. In 1969, het jaar dat Sonia Gaskell afscheid neemt van het Nationale Ballet, zet de mens voor het eerst in haar geschiedenis, voet op de maan.

Ik ontdek ‘Drie eeuwen danskunst’ op het repertoire van Sonia Gaskell. Wat een wonderlijke overlap in geschiedenis. Zo ontstaat het idee voor dit boek: een tijdreis van Zonnedans tot Maanvlucht, een duet voor zon en maan; op vleugels van licht.

© Marion Moulen, 2019
Boek ‘Op vleugels, drie eeuwen ballet in scenes’

Het doek gaat voor U open!

                        

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Leave a Reply